Intervju med Arnfinn Djukastein – daglig leder i Fish Me

Intervju med Arnfinn Djukastein – daglig leder i Fish Me 2560 1920 Matarena

Åpnet nytt konsept under koronakrisen

Publisert 20. mai 2020

-Vi kunne ikke vært mer uheldig. Nå trenger vi kampanjer og samarbeid for å overleve, sier Arnfinn Djukastein. Her deler han sine tanker om hvordan det har vært å åpne nytt konsept under koronakrisen, og hvordan situasjonen påvirker næringen.

Hva mener du er det viktigste som må gjøres for restaurantene nå?

-Jeg synes at det er veldig viktig med kampanjer som oppfordrer til å bruke sentrum. At folk inspireres til å bruke lokale restauranter og handle lokale produkter, for det gjør at man blir mer bevisst. Det er lett å tenke at man skulle ha brukt stedene etter at vi har mistet dem. Også tenker jeg at det er viktig at regjeringen og myndighetene går igjennom og ser på de bedriftene som ikke treffes av kompensasjonsordningen. Nå må vi hjelpe hverandre.

Hvordan har det vært å åpne ny restaurant nå midt i koronakrisen?

-Det tok en stund før jeg egentlig skjønte hvor alvorlig det var. Jeg tenkte rett og slett ikke at nedstengingen kunne vare så lenge. Det får for store konsekvenser, tenkte jeg. Men så begynte realiteten å synke inn, og da kom alvoret inn over oss også. For oss blir det en kamp om å overleve, og vi må jobbe hardt for å begrense tapet i minst et år fremover. Kanskje tar det 2 -3 år før vi er tilbake til normalen. Helse kommer selvfølgelig før penger. Men det blir en knalltøff kamp for å overleve det neste året.

Hva tenker du om sommeren?

80 % av omsetningen vår kommer fra tilreisende og utenlandske turister. Nå er de borte. Målet er å klare ca. en tredjedel av det vi hadde i fjor. Den største utfordringen blir lønningene og investeringen som er gjort i forbindelse med oppussingen. Det nye konseptet krever mye bemanning. Vi bygget jo i forhold til utviklingen vi har hatt det siste året og den har vært veldig god. Jeg skulle gjerne visst om korona før vi satt i gang, for da hadde vi aldri gjort det. Men responsen fra både nye og gamle kunder har vært veldig positiv. Det er mange som sier at de bare vil handle lokale varer fremover, og det er veldig godt å høre.

Hvordan er nye Fish Me?  

-Vi har fått noen helt nye tilskudd som omakase-avdelingen der kokken lager sushi til mindre grupper, disken med økologisk lokal iskrem og bakstedisken. Her kommer det både smørbrød og kaker. På den siden som vender mot Strandkaien er det butikk. På sjøsiden er restauranten. Inndelingen av lokalet er mye mer praktisk, så nå er det bedre flyt og organisering. Vi har doblet salgsarealet fra 80 til 160 kvm, og fått mye større kapasitet. Nå er det plass til mange flere gjester.

Hva kan kundene se frem til hos dere nå? 

-Her borte kan de sitte i baren som på en tapasbar og bestille akkurat det de har lyst på av fersk sjømat. Vi har mer skjell, mer levende fisk og enda mer skalldyr. I tillegg så har vi fått til en kjøpsavtale, så nå kan vi kjøpe direkte fra fiskerne. Fiskebåtene kommer inn og leverer rett på kaien. Det er jeg veldig glad for, fordi det vil gjøre Torget mer levende. Fangsten vil variere med vær og vind, så det vil bli litt sporadisk når båtene kommer inn.

Hva blir utfordringene fremover? 

-Lønningene. Vi må jo ha en viss bemanning for å dekke alle delene av konseptet. Vi har hatt en god dialog med alle ansatte. Alle stiller opp og sier få meg i jobb. Jeg tror vi alle synes det er ekstra kjekt å arbeide her når det er så fint og ordentlig i de nye lokalene. Men det er en utfordring at kompensasjonsordningen ikke treffer slik vi skulle ønske. For å få folk i jobb igjen hadde det vært ønskelig at man kunne gitt et lønnstilskudd. Det vil hjelpe bedriftene mye mer, for da kan vi videreutvikle i stedet for at folk bare går hjemme. Jeg håper og tror at en slik ordning kommer på plass. Det er viktig for at vi skal kunne komme i gang igjen, og kan hente alle de ansatte tilbake fra permittering. Et lønnstilskudd kan jo kanskje forenkle prosessen for Nav også, i tillegg til at det bidrar til næringen.

 Har dere måtte gjøre noe annerledes som følge av korona-situasjonen?

-Vi setter opp med god avstand og er veldig tydelig på hygienene. Bord og stoler blir vasket etter hver gjest, og vi har tatt bort bestikket fra bordene. Kjøkkenet er også mye større nå, så vi har bedre plass mellom de som er på jobb.

Hvordan har hverdagen din endret seg? 

-Det er litt mer bekymringer enn det vi pleier å ha. Det er hele tiden utfordringer som skal løses, og det er klart vi må spare og se på nye muligheter. På Fish Me kommer vi til å fokusere mye på take away-salget fremover og det å nå ut til lokalbefolkningen. Der har vi absolutt muligheter. Jeg tror at dette gir oss en anledning til å vise oss frem på en god måte for lokalbefolkningen. -Og vise at vi har fornuftige priser og en god kjøpsopplevelse. Jeg håper inderlig at bergenserne gir oss en sjanse og kommer og prøver oss. Vi skal gjøre alt vi kan for at dette skal være et levende og godt torg for lokalbefolkningen.

Hvordan jobber dere fremover nå?

-Vi begynner med redusert åpningstid og utvider heller etterhvert. Foreløpig har vi stengt mandag og tirsdag, også har vi litt kortere åpningstider resten av uken. Fiskebutikken og take away-salget er åpent fra 11:00-18:00, mens kjøkkenet og restauranten er åpen fra 17:00-21:00. På lørdagene har vi lunsj også, for da er det mange som vil spise. Sushi-avdelingen og baren holder åpent hele dagen. Vi må se i detalj på alle deler av vår drift, men målet vårt er at når dette er over skal vi være en bedre bedrift. Det får vi til ved å drive effektivt og finne smarte løsninger.

Hva vil dere gjøre annerledes?

Vi kommer til å jobbe mye med sosiale medier, og ha et enda hardere fokus på lokal og fersk kvalitet. Det her på torget du får den beste og ferskeste fisken. I tillegg til dette kommer vi til å ha en del arrangement som treffer lokalbefolkningen. Det var jo litt dumt at vi ble snytt for den store åpningsfesten, men det får vi ta igjen med en ‘grand opening’ senere, innenfor det nye reglementet med booking og kontroll.

Hva gleder du deg til nå?

-Til vi føler oss trygge igjen, og til vi kan si at vi er igjennom det her. Også gleder meg hver dag til å se våre ansatte som har lyst å hjelpe til. Og kundene våre. Det å snakke med dem og at de er så positive. Det gleder vi oss til hver eneste dag. Vi må tenke positivt og se på muligheter, så blir vi kanskje bedre med en sunnere drift etterpå.